Kirjoitettu

Ovimiehistä ja kirjautumiskokemuksesta

Perjantain myöhäisilta suomalaisen baarin ovella. Asiakkaaksi haikaileva viihtyjä on tehnyt kulutuspäätöksen ja astuu ovimiehen eteen. Ovimies ei tervehdi, mutta profiloi viihteennälkäistä kuluttajaa kengistä hipiään. ”Sori, ei tänään.”

Otetaan kokemusloikka etelään. Vilkkaan viihdekadun ravintoloiden ovilta säntää vähemmänkin nälkäisen iholle sisäänheittäjä jos toinenkin. ”Special price for you!”

No, kyllä sisäänheittäjäkin evää prospektin pääsyn sisätiloihin, mikäli siihen löytyy riittävät perusteet. Turvallisuusorientoituneen ulosheittäjän työnkuva vain on erilainen.

Digipalveluiden karpaasiportsari

Sisäänkirjautuminen on digipalveluiden ovimies. Digiovimiehen tehtävänkuva on toki pohjimmiltaan turvallisuusviritteinen, mutta kohtaaminen digitaalisella ovella voidaan rakentaa hyvin tai huonosti.

Ennen vanhaan sisäänkirjautumisen ja rekisteröitymisen toteutus jäi IT-tyttönen ja -poikien vastuulle ja vaatimukset ratkaisulle esitti lähinnä tietoturvaosasto. Johtoajatuksena oli pitää pahamieliset poissa. Hakukoneet eivät olleet vielä törmänneetkään termiin ”kirjautumiskokemus”.

Kehitys kehittyy ja asiakkaiden odotukset kasvavat. Houston Inc:n Kirjautumiskokemuksen tila 2022 -tutkimuksen tulokset osoittavat, että 89% yrityksistä arvio menettävänsä asiakkaita huonon kirjautumiskokemuksen vuoksi.

Siinä siirtyy monta asiakkaan euroa kilpailijan kirstuun. Viimeistään nyt on syytä tutkiskella tarkkaan, onko sinun digipalveluiden sisäänkirjautuminen sisäänheittäjä vai karpaasiportsari.

Kohti parempaa kirjautumiskokemusta

Rekisteröitymis- ja kirjautumiskokemuksen kehittäminen on yhdistelmä palvelumuotoilua ja teknisiä ratkaisuja. Tässä listaa huomioitavista asioista:

  • Tunnista ja viesti kirjautuneen käytön arvo: Kukaan ei rekisteröidy tai kirjaudu huvin vuoksi.
  • KISS-periaate rekisteröitymisessä: Kerää rekisteröitymisessä pienin mahdollinen määrä tietoa ja rikasta profiilia pala kerrallaan tuonnempana.
  • Sulauta asiakaspolkuihin: Mieti missä vaiheessa asiakaspolkua rekisteröityminen ja sisäänkirjautuminen ovat käyttäjän kannalta oikea-aikaisia.
  • Sopiva tunnistautumismenetelmä: Valitse palvelun luonteen ja käyttäjäkunnan mukaan sopiva menetelmä tunnistautumiseen.

Tunnistautumismenetelmää valitessa Sinuna-tunnistautumispalvelu on yksinkertainen konsti kuluttajapalveluiden kirjautumiskokemuksen parantamaksi. Sinuna eliminoi salasanat ja tarjoaa käyttäjille luotettavan kertakirjautumiskokemuksen digipalveluihin.